Ünlü İspanyol Katalan oyun yazarı Jordi Galceran’in kaleme aldığı, Türkçe çevirisini Deniz Yıldız’ın yaptığı “Kredi”nin başrollerinde Güven  Kıraç ve Emre Karayel yer alıyor. Oyunun yönetmen koltuğunda ise İskender Altın oturuyor.

2008 yılında patlak veren ABD merkezli ekonomik krizin hızla Avrupa’ya yayılması ve Euro bölgesini tehdit etmeye başlaması ile  İrlanda’da başlayan, önce Portekiz’e daha sonra da Yunanistan’a yayılan kriz, son olarak da Euro bölgesinin 4. büyük ekonomisi İspanya’yı etkisi altına almıştır. Bu sancılı süreçte Katalan oyun yazarı Jordi Galceran’in kaleme aldığı, “Kredi “adlı oyun İspanya’da 2013 yılında sahnelenmiş ve büyük ses getirmişti.

Yazar Jordi Galceran  asıl ününü 2003 yılında kaleme aldığı ve günümüz iş dünyasının acımasız yönlerini ortaya koyduğu “Metot” adlı oyununun birden çok ödül kazanması ile yapmıştır.  “Metot”  Semaver Kumpanya tarafından ülkemizde sahnelendiğinden Galceran, tanıdığımız bir yazar.

Kredi4

Güven  Kıraç ve Emre Karayel’in rol aldığı Kredi; bankaların kredileri kimlere verdiğini, verilen bu kredilerin yarattığı borçlanmanın bireyden başlayarak aileyi ve toplumu saran bir tefecilik problemine dönüşüp dönüşmediğini sorguluyor. Kredi almak için gereken teminatın ne olduğu, teminat için sadece bir “söz”ün yeterli olup olmadığı gibi sorulara da yanıt arıyor.

Psikolojik gerilimin Kara Mizahla harmanladığı biçimle öz arasındaki ayrılıktan beslenerek seyirciyi matematiksel bir gerilime sürükleyip etkilemeyi çok iyi bilen yazarın,  bu oyununda da Banka kredisine doğan ihtiyacın nelere neden olabileceğini, ekonomik sıkıntının kadın erkek ve insan ilişkileri üzerinde ne derece etkili olabileceğini görmekteyiz.

AST ile Aysa Prodüksiyon’un ortak yapımı olan Kredi ‘nin dekor- kostüm tasarımı Şirin Dağtekin ‘e ait. Yönetmen Yardımcılığında ise  Mahir İpek yer alıyor. 2. Perdede, zaman geçmiş olmasına karşın kostüm ve aksesuar değişikliği yapılmamış olsa da, -Emre Karayel’in sürekli düzeltme ihtiyacı duyduğu dar kesim pantolan paçası dışında-  oyuna hizmet eden bir dekor ve kostüm tasarımı görüyoruz.

İki ödüllü oyuncuyu sahnede bir arada izlemekse ayrı bir keyif .Güven Kıraç, gerçek bir banka şube sorumlusu kimliğini üzerine son derece iyi giymiş.  İç dinamizmi , yüksek temposu ve jestüelliği, yer değiştirmelerinin ritmi bir an bile düşmüyor ve oyunun gerilimli ve sürükleyeci metnini daha anlamlı kılıyor. Emre Karayel çatışma öğesini sakinliğini koruyarak biraz da prömiyer heyecanı ile olsa gerek ilk perde boyunca süren emin olamama durumunu 2. perdede aşarak adeta Güven Kıraç ile birlikte karşılıklı bir düelloya tutuşurken rolünün yarattığı psikolojik gerilim sürecinden bir an bile olsa uzaklaşmıyor.

Dünyada bugüne kadar yaşanan krizlere bakıldığı zaman pek çok ortak özelliği olduğu ancak hiçbir krizin birbirinin aynısı olmadığı görülmekte . Hepsinde pek çok ortak özellikler bulunmasına karşın, öne çıkan özelliklerinin ve bunların göreli ağırlıklarının farklı olduğunu söylemek de elbette  mümkün. AST ile Aysa Prodüksiyon’un ortak yapımı olan “Kredi”  tiyatro sahnesinde fark yaratarak  olumlu anlamda bugüne değin hiç görmediğimiz yeni bir ekonomik krize neden olur mu bilinmez.

Tolga Polat
tolga.tpolat@gmail.com

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here