Oyuncunun kral olduğu bir Fransız festivali

editor
544 Görüntülenme

Fransız tiyatrosunda yönetmen, kral olarak kabul edilir ve genellikle sahnedeki herkesten daha büyük bir isimdir. Bununla birlikte, Printemps des Comédiens’te en üst sırada aktörler yer alıyor: İlk olarak 1987 yılında düzenlenen bu festivalin ismi “Aktörler Baharı” olarak çevrilmişti. Bu yılki açılış hafta sonu, oyuncular için hazırlanmış benzersiz yapımları bir araya getirdi.

Festivalin Sanat Yönetmeni Jean Varela aynı zamanda usta bir aktör ve bu yılki program içeriği festivalin ortak atmosferine oldukça uyumlu. Festival kapsamında sahnelenen performansların çoğu, Fransa’nın güneyindeki Marsilya’nın 100 mil batısında yer alan Montpellier’in eteklerinde, 18. yüzyıldan kalma bir kaleyi çevreleyen büyük bir park olan Domaine d’O’da gerçekleştiriliyor. Üç daimi sahneye ek olarak, bahçelerde geçici performans alanları kuruldu. Böylece sanatçılar ve izleyiciler çam ağaçlarının altındaki büyük piknik masalarının etrafında gösterileri izleyebiliyor.

Parkta Roma tarzı bir amfi tiyatroda sahnelenen Jean Bellorini’nin “Un Instant”ı dışında, burada başka bir yerli üretim yoktu. “Un Instant”, Marcel Proust’un “Kayıp Zamanın İzinde”sinden ilham alan bir eser. Ancak Bellorini, kitaptaki dağınık zaman anlatısının sahnede adapta olunması zor bir seyirliğe dönüşeceğini fark etmiş olmalı ki, zaman sıralaması konusunda orijinal esere bağlı kalmamayı seçerek, hafıza ve aile üzerinde sessizce etkili bir hikâye sunuyor.

“Un Instant”ta sahnede sadece iki oyuncu yer alıyor: Hélène Patarot ve Camille de La Guillonnière. Bu iki yıldız, eserin senaryosunu Bellorini ile birlikte yazdı ve hikâyede Patarot’un yaşam öyküsü yerini aldı. Şu anda Vietnam topraklarında olan Indochina’da doğan Patarot, çocukken ailesiyle birlikte Fransa’ya göç etti. Annesinin hastalanmasının ardından kırsal kesimde koruyucu bir ailenin yanına yerleştirildi ve bir süre Vietnamlı mirası ile tüm bağını kaybetti.

Festivalde sahnelenen bir diğer eser olan “Don Juan”, kariyeri boyunca birbirinden başarılı eserlere imza aran yönetmen Frank Castorf imzası taşıyor. 2017 yılında Volksbühre Tiyatrosu ile yollarını ayırarak yepyeni oyuncular ve kadrolarla çalışmaya başlayan Castorf, bu oyunu Münih’teki Yeni Residence Theater için yazdı.

Bu dört saatlik oyun, Molière’in 1665 kaleme aldığı oyunun bir serbest versiyonu. Castortf oyunu Fransız yazar Georges Bataille ve Alman oyun yazarı Heiner Müller’ın ek materyalleri ile “güçlendirdi”. Yer yer orijinal anlatıdan çok daha “cinsellik ön planda” bir sahneye dönüşse de oyunun aktörleri Franz Pätzold ve Aurel Manthei’nin standart bir kadın avcısından çok daha nihilist olduğunu belirtmek gerekiyor. Pätzold ve Manthei aynı zamanda prodüksiyonun büyük kısmını sırtlanıyor.

Bu yılki bir dizi performans, festivale bir yeniden odaklanma duygusu getirdi. Julien Gosselin’in üç romanın 10 saatlik sahne uyarlaması olan “Joueurs, Mao II, Les Noms”un bir ara bağlantısı olarak Don DeLillo tarafından yeniden yaratılarak sahneye taşınan ve geçen yıl galasını yapan “Le Marteau et la Faucille” da festivalde sahnelenen eserler arasındaydı. Şimdi tek başına bir çalışma olarak sunulan “Le Marteau”, mali suçlar nedeniyle hapse atılan bir riskten korunma fonu yöneticisini anlatıyor.

Festivalde dikkatleri üzerinde toplayan bir diğer sanatçı, bu yılın programında yer alan az sayıda kadın yönetmenden biri olan genç Julie Delille. Delille, Anne Sibran’ın aynı adlı romanından sahneye taşıdığı ve başrolünü üstlendiği “Je suis la bête” (“Ben Canavarım”) adlı eserle övgüleri topladı. Sanatçı bu oyunda henüz 2 yaşındayken ailesi tarafından terk edilen, bir kedi tarafından kurtarılıp ormanda büyütülen bir kızı canlandırıyor.

Genç oyuncular o kadar şanslı değildi. Oyun yazarı ve yönetmen Pascal Rambert, Théâtre Ulusal de Strasbourg Okulu’ndan mezun bir düzine öğrenci için “Mont Vérité” adlı öncü bir oyun yazdı. Bu oyun onları, profesyonel hayatlarında karşılaşabilecekleri türlü zorluklara hazırlamayı amaçlıyor. Evet, zorlandılar ve artık bu eseri sahneledikten sonra muhtemelen öğrendiler. “Mont Vérité”, Fransa’nın güneybatısındaki Montpellier kentinde bulunan Domaine d’O’nun Bassin’inde muhteşem bir açık hava atmosferinde ve yıldızlar altında ancak yetersiz bir oyunculukla sahnelenmişti.

Bay Rambert’in bu yılki Avignon Festivali’ni yeni bir oyunla açması planlanıyor. Umarız yaz geceleri, tiyatroseverler için daha faydalı biçimde kullanılır.

Printemps des Comédiens 30 Haziran’a kadar devam edecek.

Kaynak: The New York Times – Laura Cappelle

 

Haberin Linki:http://www.criturk.com/haber/kultur-sanat/oyuncunun-kral-oldugu-bir-fransiz-festivali-97076?utm_campaign=nabizapp.com&utm_medium=referral&utm_source=nabizapp.com&ocid=Nabiz_App

Benzer Yazılar

Bu web sitesi size daha iyi bir performans sunmak için cookie kullanmaktadır. kabul edin Devamını Oku