Karanlık bir çağda yaşıyoruz.

Nasıl bir çağ bu?

Oyunun adı: “İnsanlık Dramı.”

Tiyatro sanatı tarihe tanıklık eder; dünyayı, hayatı, insanları seyrederek ve anlayarak bilgiyle doğru yorumlayarak…

Shakespeare’in dediği gibi, “Doğduğu günde, bugün de tiyatronun asıl amacı nedir? Dünyaya bir ayna tutmak, iyilerin iyiliklerini, kötülerin kötülüklerini göstermek, çağımızın ne olup ne olmadığını ortaya koymak.”

Nasıl bir çağ bu?

“Sineklere dilediğini yapan hoyrat çocuklar gibi;

Eğlence olsun diye öldürmekte Tiranlar bizi.”

Çağımızın tiyatrosu bilimsel olmak durumundadır. Toplumda gelişmişliğin, aydınlığın kanıtı tiyatronun nerede durduğudur. Düşünsel, ruhsal ve yaratıcı zeka uygarlıkları doğurarak yaşamı yüceltmiştir. Toplumsal bilinç;  yaşamı yeniden var etme gücü kaynağını sanattan alır. Bütün bu nedenlerden dolayı, yönetimlerin insanlığın değişmesinde etken olan sanatı yüceltmeleri gerekmektedir.

Tiyatroların yaşatılması ve yaygınlaştırılmasının ötesinde,  başta izleyiciyi kucaklayacak birikimde tiyatro binalarının inşa edilmesi,  sanatçılar için yeni yapılanmalar sağlanması ve böylece yurt sathında tiyatroların geliştirilmesi zorunludur. Tiyatro yönetiminde çağını yakalayan ve toplumuyla buluşturan yetkin yöneticilerin görev alması kaçınılmazdır.

Tiyatro sanatı seyircisini oluştururken bugüne ve geleceğe duyarlı, uzak görüşlü kuşaklar üzerine odaklanmalıdır.

Nazım’ın dediği gibi;
“Yürekte, kitapta ve sokakta yenebilmek yalanı,
Anlamak, o, bir müthiş bahtiyarlık,
Anlamak gideni ve gelmekte olanı.”

Prof. Dr.Zeliha Berksoy
1946 yılında İstanbul’da doğmuştur. 1965 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü Yüksek Devresini birinci olarak bitirmiştir. 1967 yılında Berlin Devlet Tiyatrosu olan Schiller Tiyatrosu’nda reji asistanı olarak çalışmıştır. Bertolt Brecht’ in tiyatrosu olan, dünyaca ünlü Berliner Ensemble Tiyatrosu’nda asistan öğrenci olarak ihtisasına devam etmiştir.

Zeliha Berksoy, 42 yıllık tiyatro oyunculuğu süresince, dünya tiyatro edebiyatının yerli-yabancı, belli başlı oyun yazarlarının önemli eserlerinde başroller oynamıştır. Oynadığı projelerle, uluslararası birçok festivale katılmıştır ve birçok ödülü bulunmaktadır. Halen tiyatro hayatına devam etmektedir.

Rol aldığı oyun ve müzikallerden bazıları şunlardır: ‘Asiye Nasıl Kurtulur?’,’Lola Blau’, ‘Tarantababu’ya Mektuplar’, ‘Jokont ve Si-Ya-U’, ‘Brecht Kabare / Ben Bertolt Brecht’, ‘Kafkas Tebeşir Dairesi’, ‘Kahraman Bakkal Süpermarkete Karşı’, ‘Anna’ nın Yedi Ölümcül Günahı’, ‘Keşanlı Ali Destanı’, ‘Sophokles’ in Antigonesi’ (Robert Strua yönetmenliğinde), ‘Matmazel Julie’, ‘Yosma’, ‘Marlene, ‘Nazım’a Armağan’, ‘Yaşasın Savaş’.

1974 yılında eğitmenlik hayatına İstanbul Devlet Konservatuvarı Opera Bölümü Sahne hocası olarak başlamıştır. 1978 yılında konservatuar tiyatro bölümünün kurulmasında görev almıştır.

1978 yılında kurmuş olduğu Mimar Sinan Devlet Konservatuvarı Sahne Sanatları Bölümü’nde, halen Sahne Sanatları ve Tiyatro Ana Sanat Dalı Başkanlığı görevini sürdürmektedir.

1990 yılında ülkemizin üçüncü ödenekli tiyatrosu olan Bakırköy Belediye Tiyatrosu’nu kurmuş, 5 yıl Genel Sanat Yönetmeni olarak görev almıştır. Bu başarısından ötürü ‘Eleştirmenler Birliği Ödülü’nü almıştır.

1996 yılında Semiha Berksoy’ un yakın sanat dostu Mengü Ertel ve Onat Kutlar’ın önerileri ve diğer yakın sanat dostlarının yardımlarıyla Semiha Berksoy Opera Vakfı’nı kurmuştur. Halen vakfın başkanlığını yürütmektedir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here